24 de juny 2008

L'última missió



La guerra ha canviat. No és per nacions o ideologies. No és ni tan sols per diners, recursos o creences. Només és per demostrar el poder. Tot està sota control. Els soldats tenen un identificació, les armes tenen una identificació, els equips utilitzen una identificació. La era de la infiltració ha canviat.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots està cridat a ser un dels estàndards exclusius de Playstation3. Hideo Kojima continua confiant la seva obra a la consola de nova generació de Sony. Aquest cop, MGS4 posarà punt i final a la història de Solid Snake i tancarà tots els fronts oberts que havien deixat les darreres entregues.


Solid Snake, conegut ara amb el sobrenom de Old Snake, per culpa del seu envelliment prematur, s’haurà d’habituar en aquest nou camp de batalla on totes les accions estan controlades fins l’últim detall. Les PMC, companyies militars privades, s’estan fent amb el poder i són una seria amenaça pel món. Darrera de totes aquestes PMC hi ha una companyia mare que rep el nom de Outer Haven. El seu fundador, Liquid Snake que s’ha apoderat del cos de Ocelot mitjançant el seu braç pretén convertir el somni de Big Boss en una realitat. Old Snake cansat de lluitar posarà tot el seu empeny i la seva entrega en una última missió: matar el seu germà, Liquid.


Metal Gear Solid 4 reunirà a tots els personatges de la saga possibles. Tornarem a treballar amb el Coronel Campbell, Otacon ens informarà de tot el que succeeixi mitjançant el Codec altre cop, lluitarem conjuntament amb l’equip Fox Hound dirigit per una Meryl més crescuda mental i físicament, ens retrobarem amb la persona que ens va injectar el virus FoxDie, la doctora Naomi Hunter i descobrirem a un Raiden molt diferent del que havíem vist a MGS2: Sons of Liberty. Tots aquests i molts d’altres personatges que haurem d’anar descobrint durant l’aventura jugaran un paper fonamental en aquesta 4a entrega.



El joc comença en ple orient mitjà. Som a l’any 2014, cinc anys desprès dels incidents de Manhattan (MGS2) i nou dels fets ocorreguts a Shadow Mosses (MGS). Old Snake es troba enmig d’una guerra entre dos fronts: La resistència i les PMC. Nosaltres haurem de decidir si volem lluitar al costat de l’exèrcit rebel o si per contra decidim actuar pel nostre compte en aquest camp de batalla. En un principi, les nostres bales haurien d’anar dirigides a les PMC però, si per alguna descuit, ataquem a la rebel·lió se’ns sumarà un nou enemic a la llarga llista que ja teníem.


A Metal Gear Solid 4 tindrem 3 tipus de càmeres disponible. Una que estarà situada per sobre del personatge donant al jugador una vista molt més amplia del territori enemic. Una segona que s’activarà quan ens equipem una arma i apuntem al nostre objectiu situant-se darrera del personatge a l’altura del les espatlles. I una última vista en 1a persona que ens ajudarà a apuntar millor i que a diferencia d’entregues passades si ens podrem moure quan la utilitzem.




En una guerra s’ha d’anar ben preparat. És per això que Old Snake estarà equipat amb la tecnologia més avançada. Un dels objectes inicials serà l’Octocamo, un vestit especial que canviarà el seu color quan entri en contacte amb les parets, el terra o els objectes que trobem durant l’aventura. Un cop camuflats, serem invisibles pels ulls dels soldats i també per a les càmeres infraroges dels Gekkos, un nou Metal Gear bípeda amb una gran potencia de salt. Tindrem l’opció d’escollir si volem que l’Octocamo canvi automàticament o manualment. Un cop camuflats en una paret o estirats al terra ens apareixerà un anell d’amenaça que ens informarà variant el seu color depenent de l’estat d’alerta de l’enemic.




Més endavant, Snake disposarà del Solid Eye, una lent multifuncional creada per Otacon, amb opcions d’escaneig, visió nocturna i visió de zoom. A més, Hal Emmerich també ens farà entrega d’un robot molt petit anomenat Mk.II equipat amb stealth per a fer-se invisible i que tindrà la funció d’explorar el camp de batalla. Si això no fos suficient, podrem noquejar a l’enemic amb petites descarregues elèctriques que el deixaran K.O.


Quan noquejem o matem algun enemic deixarà caure la seva arma que podrem agafar i quedar-nos-la. El problema vindrà alhora de fer-la servir. Com ja hem dit abans, les armes estan sincronitzades per a que només la persona identificada amb la mateixa ID de l'arma la pugui fer servir. Aquí és on entra en escena Drebin, un traficant d'armes misteriós, que ens ajudarà a desbloquejar-les. Un cop l'haguem visitat per primer cop ens deixarà visitar la seva botiga i podrem comprar, vendre o personalitzar les nostres armes. Si ens quedem sense bales només caldrà entrar al menú i comprar-les. El joc comptarà amb un total de 90 armes diferents per que les posem en pràctica amb els nostres enemics.


Però si ens agrada més la infiltració, tornen amb més força les tècniques CQC (Close Quarters Combat) o el que és el mateix combat a distancia reduïda. Aquest cop tindrem diferents opcions alhora desarma a l'enemic: El podrem deixar KO i desprès prendre-li l'arma, sorprendre'l per darrere i fer que aixequi les mans i deixi caure tot el que porta, degollar-lo sense cap mena d'escrúpols... Tot aquest extens ventall de moviments serà infal·lible un cop tinguem a l'enemic agafat. Ara bé, si ens sorprenen intentant-ho l'enemic donarà l'alerta, i ens perseguiran més soldats. Fins que l'alerta no torni a 0 els soldats de suport no desapareixeran.



Com a tot MGS hi haurà diferents "Final Bosses", aquest cop ens toparem amb la unitat "the Beauty and the Beast". Essers sobrenaturals per fora pero molt tendres per dins. En el cas que aconseguim trobar el seu punt feble podrem veure qui s'amaga darrera de la mascara. Els membres d'aquesta unitat són Laughing Octopus, mestre del camuflatge, Cryng Wolf, cyborg amb aparença de llob, Raging Raven, fort i poderós i per sobre d'ells Screaming Mantis, capaç de controlar la ment de les persones. Cada un d'ells tindrà un punt feble que haurem de trobar si volem sortir vencedors del camp de batalla.



Guns of the Patriots no tindrà una localització fixa. Durant l'aventura ens mourem per diferents ubicacions del mapa mundial. La primera parada serà a l'Orient Mitjà, lloc on s'ha vist per últim cop a Liquid Ocelot, on tota l'ambientació estarà cuidada fins a l'últim detall. Podrem veure com a espectadors com es produeix una guerra entre dos bandes i com es destrueixen entre ells. A més, els efectes de llum, els canvis meteorològics, les columnes de fum i les destrosses lluiran fabulosament creant un ambient de guerra espectacular. Les altres localitzacions, igual d'espectaculars, serà millor que les aneu descobrint vosaltres. N'hi ha una però, de molt especial que ens farà reviure sentiments passats. Els escenaris que ens trobarem durant tot el joc seran molt més oberts que els de MGS3 donant la possibilitat de triar diferents camins alhora d'avançar.



La saga Metal Gear Solid sempre ha tingut un argument de pel·licula, potser és per aquest motiu que Kojima ha optat per introduir bastants vídeos als seus jocs. A Metal Gear Solid 4 això també passarà i bastants cops. Els vídeos seran part important per a l'explicació de la trama i per això s'ha intentat interaccionar amb ells de diferents formes. El primer cas és veurà palès durant els Debrifings, on se'ns explicarà la nostre missió, podrem triar entre tres càmeres diferents: la cinematogràfica, on els plans seran igual que a les pel·licules, la càmera de vigilància, ubicada a dalt de l'habitació i, per últim, la càmera equipada al Mk.II, que ens permetrà explorar tots els racons de la sala i descobrir secrets que hi pugui haver.



Un altre manera per a que els vídeos no se'ns facin tan pesats serà mitjançant una opció que ja estava disponible a MGS3, en la qual prement un botó del comandament veiem la visió en primer persona del personatge i descobríem coses realment sorprenents. En aquesta entrega tornarà a fer acte de presencia però, a més, hi haurà una nova "opció" que anomenarem "flashbacks", en la qual prement un altre botó apareixeran imatges dels jocs anteriors recordant persones, moments o llocs. Tot i aquests "mètodes de distracció" no seran suficients per a fer les escenes cinematogràfiques més interactives. És per això, que Kojima ha optat per fer els vídeos molt més espectaculars i impressionants. A més, deixarà a les (avorrides) conversacions per Codec en un segon pla. La excusa que té Kojima per a incloure tants vídeos és que al ser un final de saga on apareixen tants personatges necessita tancar els diferents fronts oberts i no hi ha altre forma per fer-ho. L'únic que podem fer és deixar el comandament a la taula i gaudir de l'espectacle que Hideo Kojima ens ha regalat.



El gran defete del joc i que Konami es va encarregar de tapar fins al seu llançament va ser el temps de carrega de cada acte.Només insertar el joc ja se'ns demanarà una instal·lació que trigarà uns 10 minuts i al començament de cada acte se'ns demanarà una altre instal·lació però aquest cop més curta d'entre 2, 3 o 5 minuts. I si volem re-jugar algun acte ja completat se'ns tornarà a demanar una instal·lació.


La música és un dels altres aspectes més cuidats de la saga. Només cal recordar cançons com "The best is yet to come" de Rika Muranaka (Metal Gear Solid), "Snake Eater" de Cynthia Harrel, "Calling to the Night" de Natasha Farrow per adonar-nos de la gran BSO que acompanya la saga. En aquesta entrega trobem com a tema principal "Old Snake", una cançó lenta i melancòlica que ens evoca al sentiment de tristesa. Per a l'introducció del joc s'ha triat la cançó "Love theme" cantada per Barry White mentre que per als crèdits finals s'ha elegit "Here's to you" cantada per Lisbeth Scott. Per a la banda sonora del joc és torna a comptar amb Harry Gregson Williams amb l'ajuda de Nobuko Toda, compositor de la BSO de Metal Gear Acid i Metal Gear Acid 2. A més, també ha participat en alguna de les cançons Ennio Morricone.



Finalment el joc només va sortir doblat amb anglès i subtitulat a les diferents llengües del continent europeu en la seva versió PAL. És per aquest motiu que tornarem a escoltar les veus de David Hayter (Old Snake), Christopher Randolph (Otacon), Jennifer Hale (Naomi Hunter), Patrick Zimmerman (Liquid Ocelot) o Paul Ending (Coronel Campbell) entre molts d'altres que no desvetllarem per a no avançar esdeveniments.


Metal Gear Solid 4 és un dels jocs imprescindibles de Playstation 3. Encara diria més, imprescindible per a tots aquells a qui els hi agradin els videojocs. La seva història i jugabilitat han anat evolucionant al llarg de la saga fins a l'actualitat donant com a resultat aquesta obra mestra que no deixarà indiferent a ningú Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.



La vida de Old Snake esta a les vostres mans. L'ajudareu a completar la seva última missió?